Topb
Ett allstarteam i form av The Arcane Order gör inte Lars Ekenryd besviken, som recenserat och belönat bandets fjärde album med fyra av fem möjliga i betyg.
The Arcane Order - "Distortions from cosmogony"
(Black Lion Records) § § § §
Publicerad
2023-06-02

 

När en orkester stoltserar med att ha medlemmar från band som HateSphere, Autumn Leaves, Soilwork, Death Comes Pale, Dawn of Demise, Wrath of Belial och Møl hajar man instinktivt till. Även om en laguppställning med ett glänsande renommé utöver det vanliga inte alltid är någon som helst garanti för kvalité imponerar The Arcane Order. Det som år 2000 startade som Scavenger bytte 2005 till dagens bandnamn med enbart Flemming C. Lund (sologitarr; Temple of Scorn) kvar som originalmedlem.
 

”Distortions from cosmogony” är bandets fjärde fullängdare och ett mer sammansatt och komplext släpp än tidigare. Plattans intro utgörs av en sci-fi-liknande ljudmatta som anlägger en snarlikt futuristisk stämning innan de resterande nio spåren kickar igång. Två ingredienser är extra utmärkande i bandets sound. Det är sångaren Kim Song Sternkopfs (Møl) exceptionellt brutala stämma som tangerar black metal samt Flemming C. Lunds hissnande gitarrsolon som, med viss reservation, är häpnadsväckande kvicka och välformulerade.
 

Melodeath i all ära men i The Arcane Order fall är det en förenklad beskrivning av vad de åstadkommit åtta år efter senaste fullängdssläppet ”Cult of none”. Smidigt som en skräddare förflyttar sig över vattenytan rör sig T.A.O. obemärkt över genregränserna. Skiftningarna i tonskalan och mellan det extremt hårda och det melodiöst lättviktiga uttrycket mot en fond av olycksbådande harmonier ger plattan den dynamik och framåtdrivande kraft man önskar.
 

Trots, eller tack vare, de sömlösa brytningarna från höghastighetstremolos och smattrande trumkomp till förföriska toner med piano, progressiva melodislingor och studsigt groove i medeltempo känns ”Distortions from cosmogony” ovanligt fräsch och självständig. ”Empedocles' dream” utgör det spår som tydligast bryter av genom att loopa multilager av luftiga gitarriff i över två och en halv minut, vilket förvisso ger en viss andhämtning från dödsmanglet men framstår samtidigt som något av en filler i sammanhanget.
 

Temat kring hur människan projiceringar sin ofullkomliga självbild på en palett av gudar, på likväl som bortom jordens yta är här genomgående och fungerar utmärkt och i samklang med musiken. Berättelsen om människans eviga existentiella konflikt mellan autonomi och underkastelse kommer ur sångaren Kim Song Sternkopfs uppväxt i en sekterisk religiös miljö.
 

Allegorin kring strävan efter att uppnå kontroll över sitt eget öde och viljan till uppror mot de gudomliga berättelserna och arketyperna återges inte enbart i text utan på ett tydligt sätt i det extrema, det storslagna, tekniska och melodiska. Jämvikten mellan det episka och det aggressiva har producenten Jacob Hansen lyckats balanseramed jämlika mått samtidigt som Jacob Hansen tagit vid med mixning och mastring med fullgott resultat. Den som hyllar The Arcane Orders tre tidigare utgivningar har en strålande uppföljare att se fram emot i ”Distortions from cosmogony”.
 

 

 

Se videon till låten "The first deceiver", hämtad från "Distortions from cosmogony". 

 

 

 

 

 

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

Bild: Hans Asmussen