Topb
Idag: två friska vindbyar österifrån - en från Gävle och en från Åbo. Gadget och Rotten Sound har släppt nya album.
Gadget - "The great destoyer"
(Relapse) § § §
Publicerad
2016-04-07

Efter en andningspaus på tio år återvänder Gävle-kvartetten Gadget där allting lämnades. Förvisso släpptes en split för sex år sedan, men ett helt decennium krävdes för att ”The funeral march” skulle få ett syskon.

 

Sladdisen ”The great destroyer” för tankarna tillbaka till tiden runt millenniumskiftet då amerikanska skivbolaget Relapse tillsammans med kontrakterade Örebro-bandet Nasum styrde grindcorescenens utveckling efter eget bevåg. Tillsammans med ett pånyttfött Napalm Death blev grindcore populärt igen och scenen inte bara räddades från döden, den vitaliserades med alla möjliga injektioner som gjort den livskraftig fram till dessa dagar.

 

Att svara på frågan om vad som kännetecknar Gadgets musikaliska uttryck är svårt. Däremot är de skickliga musiker och låtskrivare samt väl insatta i vad grindcore handlar om. Det är punkattityd och inte allt för mycket fernissa över de stormande riffen. Därtill mycket passion och ett sunt förnuft som säger att de inte så kommersiellt gångbara tonerna bandet levererar aldrig kommer att betala några radhus åt inblandade.  

 

Efter första genomlyssningen tänkte jag för mig själv ”detta var ju banne mig två råsköna låtar att börja en skiva med” för att efter ha sneglat på telefonens display insett att sju spår har fortlöpt och inte två. För mig är detta ett kvalitetsomdöme; bra grindcore tråkar aldrig ut någon. Trumslagaren William Blackmon känns emellanåt lite för bekväm i sitt precisa manglande, men han gör jobbet väldigt bra och framförallt väldigt fort.

Rotten Sound - "Abuse to suffer"
(Season of Mist) § § §
Publicerad
2016-04-07

Grindcore-scenen har det senaste decenniet toppats av finska Rotten Sound, som efter Nasums tragiska sorti fyllt de stora skorna. När Kai Lehto kastade in trumstockarna 2006 trodde många, däribland undertecknad, att nu blir det väldigt svårt att prestera på samma höga nivå. Men tji fick jag, ersättaren Sami Latva har ännu inte gjort någon besviken trots mer punk än jazz i kompandet gentemot föregångaren.

 

”Abuse to suffer” sammanfattar Rotten Sounds år som genreikoner. Sanslöst snabba trummor, Keijo Niinnimaas kraftfulla skriksång och Mika Aaltos enkla men varierade gitarrspel. Med åren har Rotten Sound blivit experter på att varva sina musikaliska molotovcocktails med långsammare nummer som utgör mer än en andrumsfunktion. Nitton år efter albumdebuterande känns formeln för hur Åbo-kvartetten låter är färdigstöpt. Men andra ord; inget nytt under solen men väldigt gott dagsverke.

 

På tjugoåtta minuter fördelat på sexton dängor fixar finländarna hela kostcirkeln – snabbt, långsamt, hårt, tungt, snyggt, argt, dovt, intensivt, punkigt och svängigt. Rotten Sound kan spela in sådana här skivor i sömnen. ”Brainwashed” är en bit som kan tala för hela skivan, där framförallt Satva målar med hela grindcorepaletten. Till skillnad från monumentala ”Cycles” (2008) där de rostiga Entombed-disten gav Rotten Sound ett rivigt sound som låter fantastiskt oavsett ljudkälla lider ”Abuse to suffer” av en ljudbild som kväver lite av aggressiviteten. Hur som helst ser jag fram emot att se och höra de nya låtarna vid turnéstoppet i Göteborg i maj.