Under gårdagskvällen, fredag, manglade Entombed A.D. Frimis Slonger i Örebro vid premiären på sin turné runt Sverige och resten av Europa. Lars Ekenryd var på plats för att rapportera.
Entombed A.D. § § § §
Publicerad
2020-03-07

Frimis Salonger, Örebro den 6 mars 2020.

 

Entombed är som bekant ett av de mest fabulösa death metal-banden Sverige lyckats uppbringa någonsin. Sprungna ur kultbandet Nihilist tog Entombed form 1989. Med en lång rad upphöjda album bakom sig och en världsomspännande berömmelse landade sen historien i en splittring där L-G Petrov (sång), Olle Dahlstedt (trummor), Nico Elgstrand (gitarr) och Vicor Brandt (bas) 2014 gick ut med att de hette Entombed A.D.
Sedan dess har laguppställningen bytt skepnad. Brasilianaren Guilherme Miranda (gitarr) har gått från livesession till stabil medlem i bandet, samtidigt som Tobias Cristiansson (Bas) så sent som 2018 klev in som livesession istället för Victor Brandt. Under turnén, och kvällens spelning, har dock ytterligare en brasilianare, Caué De Marinis, tagit över basen. Kvar i Entombed A.D. från originaluppsättningen från 1989-års upplaga av Entombed är med andra ord endast L-G Petrov.
 

Mannen med svart bälte i death metal har utan att darra på manschetten hållit fanan högt i över 33 år och är ”still going strong” inom sitt gebit. På scen är han en stabil frontfigur med lika mycket självdistans som pondus. Han skämtar och skrattar tillsammans med publiken i mellansnacken. L-G äger förmågan att samtidigt som han utstrålar vänlighet och ett skämtsamt lynne får han dessutom ttrycket i sången och kroppspråket på scen att framstå som aggressivt och brutalt. Han är 100 % i fas med musiken och tillsammans utmanar de Frimurarlogens byggnadskonstruktion till bristningsgränsen. Prefixet A.D., Anno Domini - (i Herrens år), har inte inneburit någon radikal förändring i bandets sound från vad Entombed levererade under sina glansdagar. Stockholmarnas modus operandi är i allra högsta grad dödsmetall i rasande fart, mixad med death ’n’ roll och med ett fundamentalt groove som plattform. Fjolårets album ”Bowels of earth” är inte enbart en lyckad postum fortsättning på Entombed, den är dessutom ett skönt stycke välkomponerad nostalgi- och retrotripp, mycket tack vare ett utstuderat ”Stockholmssound”.
 

Det köttiga och tunga drivet i rytmsektionen i siamesisk samklang med ett snortajt riffkomp och en lo-fi-produktion får de exceptionellt väloljade gitarristerna Nicos och Guilhermessoloexkursioner att cirkla som skräckinjagande rovfåglar i ljudbilden. Caué De Marinis låter sitt extremt långa hår hänga över basen eller piska uppe i luften samtidigt som han levererar groovemättade basslingor. Brutala stenkrossar som ”Torment remains”, ”Through the eyes of the Gods” och ”Fit for a king” osar bränt trumskinnoch väcker minnen av ett tidigt 1990-tal. Entombed A.D. tar sig även friheten att plocka russinen ur kakan och skapa sin egen cocktail med råa tongångar som minner om tiden för ”Clandestine”.  I repertoaren har föga förvånande godbitar från Entombed-tiden självklart tagit plats. Titelspåret till ”Wolverine blues”, ”Left hand path”, ”Stranger aeons” och även Roky Ericksons ”Night of the vampire” är några pärlor från fornstora dagar som spelas upp.

Sammantaget och i liveformat har Entombed A.D. mejslat fram en hård skulptur som lika gärna hade kunnat vara avkomman från ett Entombed anno 2014. Entombed A.D. var nominerade till en Grammis i år men blev snöpligt slagna av Candlemass som plockade hem en välförtjänt seger i kategorin Årets hårdrock/metal. Kvällens spelning på Frimis i Örebro utgör starten på en turné genom Sverige och resten av Europa fram till i sommar. Därefter bär det av till USA och Kanada för att beta av en lång rad gig, som täcker nästan hela kontinenten. Att det ikväll är premiär på turnén och första spelningen sedan december förra året märks inte på något sätt. Kvintetten håller ihop det på alla fronter och serverar en helgjuten metallbuffé som tas emot med god aptit av en glupsk publik som vet att uppskatta förstklassig death metal.

Bild: Lars Ekenryd