Münchenkvartetten Pictures From Nadira har valt att skruva upp tempot på sitt nya album ”Morula”. Ett dynamiskt och varierat verk, enligt Michael Porali.
Pictures From Nadira - "Morula"
(Fluttery) § § §
Publicerad
2020-12-09

 

I en tid då man mer och mer börjar tvivla på att någonting någonsin kommer bli som vanligt igen, är det åtminstone tryggt att bekantingarna på Fluttery Records med oförändrad utgivningstakt och fingertoppskänsla fortsätter bjuda på högklassig postrock, ambient och nyklassisk musik precis som om ingenting hade hänt.

 

Tre och ett halvt år efter debuten ”Nadira” är Münchenkvartetten Pictures From Nadira tillbaka med fyra nya spår fördelar på trettiotre minuter.

Bandet rör sig visserligen som väntat inom postrockfältet, men det som skiljer dem från mycket annat i genren är att de är betydligt mer benägna att skruva upp tempot, något som lite överraskande sker redan ett par sekunder in i inledande ”Odessa”.


Bandet själva säger att de väljer att plocka influenser från många olika genrer i ett försök att symbolisera livets upp- och nedgångar. Kanske bara ett lite finare sätt att säga att man vill spela snabbt, vad vet jag.
Vad jag däremot vet, eller tror mig veta, efter att ha låtit mig sköljas över av de fyra dynamiska, väl varierade kompositioner som utgör ”Morula” är att Pictures From Nadira står sig starkt i konkurrensen, både i postrockgenren och inom ”rockmusik” i stort, åtminstone just nu så här i slutet av 2020. 

 

 

”Morula” kan avlyssnas exempelvis på bandets Bandcampsida, där även debuten från 2017 finns.

 

 

http://pictures-from-nadira.bandcamp.com/album/morula